Tapa z Pacyfiku

Na wyspach Oceanii rosną drzewa papierowej morwy. Ich włóknistej kory używa się do produkcji tkaniny zwanej tapa. Estetyka tapy stała się symbolem Polinezji szeroko reprodukowanym na turystycznych pamiątkach.

Początkowo tapa służyła jako tkanina odzieżowa i domowego użytku. Z czasem zaczęła spełniać funkcje rytualne, zawijano w nią ciała zmarłych, szyto stroje weselne dla par młodych, dekorowano pomieszczenia podczas ceremonii, a w czystą, niepokrytą wzorami tkaninę owijano posągi bogów. Tapa upamiętniała ważne wydarzenia, jak pochówek prominentnego władcy albo elektryfikacja wyspy. Wzory z tapy wciąż pojawiają się na sukniach ślubnych a nawet tortach. Starsze tapy to kąsek dla kolekcjonerów.

 

Wzory na tkaninie są nanoszone przy użyciu kilku metod: wzór odbijany z deski-matrycy (kupesi), malowany przy użyciu szablonu albo ręcznie. Szablon z liścia bananowca jest wciąż używany, choć dzisiaj częściej zastępuje go praktyczna gruba folia. Paleta kolorów to czernie i odcienie brązu pozyskiwane z naturalnych barwników (węgiel, glinki, rośliny albo nawet dym). Cały proces tworzenia tkaniny do obejrzenia tu, na Google Arts&Culture.

 
via Te Papa

Twórczynie tapy korzystają z gotowych motywów. Kompozycja jest zazwyczaj oparta na siatce wypełnionej geometrycznymi ilustracjami. Nawiązują do natury lub życia codziennego lokalnej społeczności. Formy te (manalua, tokelou) mają swoje korzenie wśród zdobień starożytnej ceramiki. Autorki, oprócz korzystania z biblioteki tradycyjnych motywów, modyfikują je i w ten sposób tworzą nowe kupesi. Nadają im własne nazwy i znaczenia.


via FutureBrand

W ten sposób Makereta Matemosi z Fidżi przygotowała specjalny zestaw motywów dla Fiji Airways. Wykorzystano je przy rebrandingu linii lotniczych, które przygotowało studio FutureBrand. Jeden z motywów to interpretacja znaku zwanego manalua. Cztery trójkąty formują na siatce kwadratu diagonalny krzyż. Historia manalua sięga tysięcy lat, a znaczenie nie jest do końca jasne. Interpretacje sugerują powiązania z życzeniami szczęścia albo nocą i dniem. Jego zgrabna, lapidarna forma, powoduje że wzór jest popularny w nowoczesnym wzornictwie, zupełnie niezwiązanym z tradycją polinezyjskiej tapy. Zdobi ceramikę, dywany i kolekcje Versace.



via Duas Vezes Numero Um (J.W. Anderson dla Versus Versace)
via Groupe Lacasse

Zdjęcie na górze strony via Te Papa

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

27 lipca 2017